Projekt: galaretka

Symulacja ma niezliczoną wręcz ilość zalet:

  • pozwala zaobserwować i przeanalizować zjawiska fizyczne bez konieczności przygotowywania realnego środowiska
  • zmiana parametrów na bieżąco, pozwala obserwować jednoczesną zmianę zachowania środowiska
  • świetnie wygląda 😉

Kierując się powyższymi plusami jako wytycznymi, powstał symulator galaretki. Założenia projektowe:

  • symulacja ruchu sprężystego układu 64 mas połączonego sprężyście ze sztywną ramą, którą steruje użytkownik
  • ruch ramki sterującej jest nieograniczony, masy pozostają w granicach większego sześcianu
  • wyświetlanie cieniowanej kostki Beziera (każda ściana sześcianu definiuje płatek Beziera)
  • możliwość zaburzenia kostki przez przyłożenie losowych prędkości do mas
  • zmiana wszystkich możliwych parametrów: masy, współczynników sprężystości między poprzecznymi oraz skośnymi sprężynami, współczynnika sprężystości sprężyn łączących kostkę z ramką sterującą, współczynnika tłumienia (lepkość ośrodka)

Efekt pracy widoczny jest na filmie poniżej:

Jeżeli ktoś chce pobawić się żelkiem – aplikacja do ściągnięcia.

Sterowanie:

  • lewy przycisk myszy + ruch myszy – obroty sceny
  • lewy Ctrl + lewy przycisk myszy + ruch myszy – przesuwanie ramki sterującej
  • lewy Shift + lewy przycisk myszy + ruch myszy – obracanie ramki sterującej
  • kółko myszy – zoom in/out

Kwestie techniczne:

Niedługo symulacja płynów, wirująca bryła sztywna i art o algorytmie triangulacji 3D.

Be Sociable, Share!
czoper opublikowano dnia 2009-12-10 Kategoria: Programowanie, Projekty, Rzeczywistość wirtualna, Studia | Tagi:, , ,

Odpowiedzi: 4 Zostaw komentarz

  1. #4czoper @ 2009-12-16 23:18

    CsGL – przyzwoicie. To takie .Net’owo/C#-owe OpenGL-wprost. Dostęp do statycznego obiektu OpenGL i wywoływanie funkcji OpenGL’owych (np. OpenGL.glBegin(OpenGL.GL_LINES); itd.)

    XNA jak najbardziej polecam – działającą grę typu Arkanoid da się napisać w ~1h, będziesz miał również motywację do nauczenia się HLSL, w Managed DirectX pisałem inżynierkę – pisze się przyjemnie, jednak bierzesz to z wadami i zaletami fixed pipeline.

  2. #3Michniewicz @ 2009-12-16 18:00

    Jak się sprawdza CsGL? Strona domowa tej biblioteki wygląda trochę… słabo. Muszę teraz się zdecydować, czy 3D w projekcie C# zaimplementować w XNA, Direct3D albo w tym. Wolę OpenGL, bo najlepiej go znam, ale jakoś ten lib nie wzbudza mojego zaufania…

  3. #2czoper @ 2009-12-10 18:22

    CamStudio (używam tylko soft’u, który ma „Cad” lub „Cam” w nazwie 😉

  4. #1MagdaQ @ 2009-12-10 17:12

    a czym w końcu nakręciłeś filmik na youtube’a?

Zostaw odpowiedź

(Ctrl + Enter)