Short Tip #06: Diagnoza, zwiad i rozpoznanie

Oprócz standardowych metod Debugowania aplikacji w Visual Studio (breakpoint’y + klawisze F10 i F11) czasami przydaje się wypisanie informacji do konsoli.

W projekcie Windows Forms można to zrobić za pomocą następującego fragmentu kodu:

System.Console.WriteLine("I am a debug information");

W XNA można:

  1. informacje o stanie aplikacji na każdym etapie jej tworzenia wyświetlać za pomocą HUD-a (tu pozdrowienia dla pracoholików)
  2. skorzystać ze wspomnianego wyżej kawałka kodu
    System.Console.WriteLine("I am an XNA debug information");

Kolejnym rozwiązaniem jest skorzystanie ze statycznej klasy System.Diagnostics.Trace, która daje programiście do ręki następujące narzędzia:

  • Assert(bool) – klasyczna asercja, polecam używanie przy testowaniu
  • WriteIf(bool, string), WriteLineIf(bool, string) – wypisanie do konsoli komunikatu, gdy warunek z pierwszego parametru jest spełniony
  • Indent() oraz Unindent() – metody do odpowiedniego formatowania wyjścia, przesuwające „wcięcia” w tekście odpowiednio o jeden tabulator w prawo i w lewo
  • kolekcję Listeners, która pozwala logować informacje w m.in. następujące sposoby:
    • TextWriterTraceListener(string filename) – logowanie do pliku
    • ConsoleTraceListener() – wypisywanie do konsoli
    • DelimitedListTraceListener(string filename) – zapisywanie do pliku w postaci rozdzielanej listy (coś a’la plik .csv)
    • XmlWriterTraceListener(string filename) – zapis sformatowany do XML-a
Be Sociable, Share!
czoper opublikowano dnia 2010-5-4 Kategoria: Programowanie | Tagi:, ,

Jedna odpowiedź Zostaw komentarz

  1. #1gordon_shumway_7 @ 2010-5-11 08:00

    Zamiast System.Console.WriteLine lepiej użyć System.Diagnostics.Debug.WriteLine – wtedy tekst wypisywany na konsolę będzie pojawiał się tylko w trybie Debug, a takie chyba właśnie jest zamierzenie Autora – krótkie informacje przydatne do debuggowania.

    Pozdrawiam

Zostaw odpowiedź

(Ctrl + Enter)